Het SCOREN-model

een stappenplan

Het SCOREN-model is een stappenplan voor (beginnende en professionele) eventmanagers, die nadenken over het organiseren van bijzondere en creatieve evenementen, die deelnemers daadwerkelijk raken.

Creatieve evenementen zijn georganiseerde activiteiten die verschillende vormen kunnen aannemen, zoals theater, kunst, congres, sport, of juist een combinatie, een crossover van activiteiten. Het Groningse festival Noorderzon is bijvoorbeeld zo’n internationale kunstenmanifestatie met een scala aan crossover-producties, waaronder muziek, dans, circus, toneel, mime, poppentheater. Creatieve evenementen zijn vaak bedoeld om deelnemers, door middel van bijzondere “live” ervaringen en belevenissen, te raken, te stimuleren en te inspireren om vooral nieuwsgierig te blijven en aan te zetten tot verder nadenken.

Het ontwikkelproces van een evenement doorloopt de 6 fases, die in dit model vertaald zijn in het acroniem SCOREN:

Signaleren – Creëren – Offreren – Realiseren – Effectueren – Noveren.

De ontwikkeling van het volledige evenement verloopt in een circulair proces, waarbij elke fase begint met een analyse en wordt afgerond met een eindproduct, waarna de volgende fase aanbreekt.

In het SCOREN-model worden de 6 fases weergegeven in 6 kleuren, die zijn afgeleid van het boek: The six thinking hats van Edward de Bono . Elke fase vereist een (iets) andere manier van denken, waarbij ook andere creatieve vragen gesteld moeten worden. 

De kleuren, gebruikt door De Bono, geven de richting aan, van waaruit gedacht moet worden: Wit/Grijs = Signaleren staat voor analyseren, Groen = Creëren staat voor groeien, Oranje = Offreren staat voor samenwerken, Blauw = Realiseren staat voor controleren, Rood = Effectueren staat voor doen, Geel = Noveren staat voor opbouwen.

Waarom moet je het boek cq het SCOREN-model absoluut lezen en gebruiken, wat zijn de USP’s, wat zijn de belangrijkste vragen?

Nieuwe chronologische indeling

Er is een nieuwe chronologische indeling gemaakt van de te volgen stappen in een evenement. Ze zijn eenvoudig (op) te volgen, de stappen zijn als volgt:

  • S – Waarom is het belangrijk om eerst problemen te signaleren? Outside-in denken
  • C – Wat zijn creatieve evenementen? Cross-over events vgl met Noorderzon

– Hoe moet je creatieve evenementen ontwikkelen? Creatief leren denken
– Hoe ontwikkel je een nieuw concept? Creatief denken

  • O – Hoe creëer je voldoende draagvlak en (financiële) steun voor je evenement? Samenwerken / Spelersveld samenstellen (win-win-win)
  • R – Waar moet je aan denken bij de logistieke voorbereiding en het maken van een draaiboek? Wie-Wat-Waar-Wanneer-Waarom-Hoe
  • E – Wat zijn je belangrijkste taken bij de uitvoering van het evenement? Uitroosteren
  • N – Wat moet je absoluut doen na het evenement? Wat (wel/niet) doorontwikkelen?
    Blijf je deelnemers inspireren (esthetiek), verrassen (escapisme), amuseren (entertainment), exploreren (educatie). Domeinen van beleving (Pine & Gilmore).

Mooie voorbeelden van TodN

Een goede getimede beleving biedt waarde doordat het een ervaring is waarvan deelnemers langere tijd kunnen (na)genieten, o.a. door de herinnering. Voeg aan de beleving voldoende positieve emotie toe en de herinnering zal lang blijven hangen in het geheugen van de deelnemer.

Wanneer wordt het een bijzondere ervaring cq beleving?

  • Gebruik van voldoende zintuigen
  • Gekoppeld zijn aan goed verhaal (storytelling)
  • Juiste interactie (onderdompeling)
  • Actieve deelname
  • Juiste timing
  • Juiste omgeving

Ontdekken.NL staat voor het ontdekken van uw kracht, uw kansen, uw klanten