Event Masterclass / Workshop
SCOREN met jouw onderneming
Hoe maak je van jouw onderneming een succes?
Een kort verslag van een deelnemer aan een van de gegeven workshops in het kader van: Hoe kun je SCOREN met jouw onderneming / evenement?
Peter Velthuis is de grondlegger van het zeer populaire wandelevenement Tocht om de Noord. Hij is het brein achter een serie van wandelevenementen en nam ons met een inspirerende presentatie mee in het ontstaan en de doorontwikkeling van verschillende evenementen. Hij gebruikt hierbij het ‘SCOREN-model’, waar hij recent een boek over schreef, dat toepasbaar is voor veel meer evenementen en recreatieve activiteiten. Stap voor stap onthulde hij de magie achter het succes van Tocht om de Noord, dat met twee keer 6.000 deelnemers en jaarlijks binnen een paar minuten is uitverkocht. De zes stappen van het SCOREN-model – Signaleren, Creëren, Offreren, Realiseren, Effectueren en Noveren – werden met veel detail en voorbeelden belicht.
Fasen zoals ‘het Signaleren’ waarbij je je inleeft in de doelgroep en probeert te begrijpen waar men werkelijk behoefte aan heeft. het ‘Creëren’ van een creatief concept gebaseerd op de signalen, en het ‘Offreren’ waarbij het vooral gaat om het vinden van het juiste momentum met de juiste partners. Jaarlijks zoekt de Tocht om de Noord aansluiting bij een thema of verhaal dat in dat jaar speelt. Denk aan verbindingen met 75 jaar vrijheid (2020), 100 jaar Gronings Volkslied (2019), 100 jaar Schilderskring De Ploeg (2018) of 300 jaar geleden dat de Kerstvloed plaatsvond (2017). Elk jaar een ander deel van Groningen, elk jaar een ander thema, elk jaar andere partners die passen bij het gekozen thema. Op deze manier sluit het evenement elk jaar aan op een bestaand momentum en weet het de vaste deelnemers elke keer weer te verrassen.
De volgende fase gaat vooral over het ‘Realiseren’ van het evenement, waarin vooral de opbouw van de activiteit cq het evenement wordt gerealiseerd. Het is eenrichtingsverkeer, de organisator heeft alles nog in de hand, in tegenstelling tot de fase van het ‘Effectueren’. Dit is de gebruikersfase; het product wordt getoetst en beoordeeld op zijn ware merites: levert het product de juiste effecten op, die van tevoren beoogd waren? In deze fase gaat het om interactie tussen product en gebruiker (tweerichtingsverkeer), waarbij de organisator moet durven loslaten.
De laatste fase is het ‘Noveren’, waarbij evaluatie en feedback essentieel zijn voor de voortdurende ontwikkeling van de activiteit, vaak niet renoveren (repareren), niet innoveren (compleet vernieuwen), maar noveren (doorontwikkelen). Vooral vooruitkijken naar nieuwe noviteiten (momentum), waarop je kunt aanhaken en doorontwikkelen.